Korniss Péter kiállítása New Yorkban
- 2010-04-02 -
Távoli világok szimbólumai a paraszti otthonokban
Korniss Péter fotóművész 40 alkotásából nyílik kiállítás New Yorkban


A New York-i Magyar Kulturális Intézet szervezésében Korniss Péter képeiből nyílik kiállítás a tengerentúlon. Az április 15-től két hónapig látogatható tárlaton 40 fekete-fehér fényképet tekinthet meg a kinti közönség a Kossuth-díjas művész alkotásaiból. A kiállítás az eltűnőben lévő, hagyományos paraszti életet és kultúrát mutatja be. A New York-i tárlaton számos fotó látható a művész Kötődés című, nemrég az Egyesült Államokban is megjelent könyvéből.

A New York-i Magyar Kulturális Intézet 2010-es programjai közt hangsúlyos szerepet kapnak a vizuális művészetek: az év eleji SHUKAR! című kiállítás kortárs roma festőnők alkotásait mutatta be, majd februárban a Lincoln Center mai magyar filmrendezők műveit vetítette. Az Intézet idei programjainak sorát az április 15-én nyíló, Korniss Péter képeit bemutató, Kötődés című tárlattal folytatja.

Korniss Magyarország és Erdély vidékét, letűnt korok mindennapjait, azok szereplőit mutatja be fekete-fehér fényképeken keresztül. Képei tulajdonképpen két történelmi korszakot ábrázolnak: egyrészt fókuszálnak a mintegy 40 évvel ezelőtti állapotokra, másrészt a rendszerváltás utáni időszakra. Helyszínül hol lenyűgöző, nagy területeket, hol a szereplők saját otthonát, munkakörnyezetét választotta. A Kötődés című könyv képei - akárcsak a tengerentúli kiállítás is - a 30-40 évvel ezelőtti életstílus bemutatása mellett a Kelet-Európában 1989-ben lezajlott rendszerváltás mikroközösségekben kiváltott hatását ábrázolják.

1967-ben a fotóművész a Kolozsvártól északkeletre fekvő magyar településen, Széken járt, ahol egy táncház félhomályában így fogalmazott: "Mintha ebben a kis erdélyi faluban semmi sem változott volna száz évig.” Aztán a rendszerváltozás után, a nyugati világ elkezdte éreztetni hatását az addig zárt közösségekben is. „Az 1990-es évek elején, a kelet-európai politikai rendszerváltás után az élet az öreg, ismerős falvakban a szemem előtt kezdett el változni.” – hangzik a művész állásfoglalása. Korniss művészi érzékkel ragadja meg azokat a pillanatokat, amikor a távoli világok szimbólumai a paraszti otthonokba érkeznek; jó példa erre a Görkorcsolyás lány, otthonában vagy a Férfi plakátokkal díszített otthonában c. képek.

A tárlatra látogató könnyen közel kerül a képek szereplőihez, megismeri és megszereti ezeket az embereket, tájakat, még akkor is, ha még soha nem járt a lencsevégre kapott helyszíneken. A művész elhivatottságának egyik fő mozgatórugója a múló világok konzerválása. „Megőrizni fényképeken azt, ami hamarosan eltűnik - fotográfusként nem is találhattam volna jobb témát magamnak! A fotózás legnagyobb ajándéka, hogy meg tudjuk őrizni a leggyorsabban múló dolgokat: az embert abban a világban, melyet ő maga alkotott meg, s amelyben él.” – mondja Korniss.

A kiállításról:

A New York-i Magyar Kulturális Intézetben két hónapig látható kiállításon 40 fekete-fehér fénykép tekinthető meg, melyek közül számos Korniss Kötődés című könyvében is látható. A kötet az 1967 és 2008 közötti időszakra vetítve dolgozza fel az eltűnő paraszti életformát és kultúrát. A könyv tavaly jelent meg az Egyesült Államokban.

Korniss Péter:

Korniss 1937-ben született Kolozsváron. 1961 és 1991 között a Nők Lapja fotóriportereként, majd 1991 és 1999 között a Színház című magazin képszerkesztőjeként dolgozott. Ezután szabadúszó fotósként olyan nemzetközi magazinokban jelentek meg művei, mint a National Geographic, a Geo Magazine, a Fortune, a Time és a Forbes. Korniss alkotásait eddig 16 országban mutatták be. A művészt 1999-ben Kossuth-díjjal, 2004-ben Pulitzer Emlékdíjjal tüntettek ki.