Tanévnyitó sajtótájékoztató
- 2007-10-12 -
THÉBA Művészeti Szakközépiskola
Gondolatok a kezdődő tanévről - visszatekintve a tavalyi eredményekre

1. Esélyegyenlőség biztosítása

Pedagógiai tevékenységünk szellemiségét, az Emberi szabadságjogok egyik cikkelye határozza meg, amely szerint: Minden embernek joga van a tanuláshoz. Ez nagyon szépen hangzik, de készült-e statisztika arról, hányan szerettek volna élni ezzel a joggal, de a felvételi pontszámok vagy a magas tandíj vagy a megélhetésért folytatott munka miatti időhiány  nem tették ezt lehetővé. Mit tehet egy iskola annak érdekében, hogy minden jelentkező számára biztosítsa a tanuláshoz való jogot? Örömmel jelenthetem, hogy ezen a téren jól állunk: nehéz szociális helyzetre való tekintettel egy diákunknak sem kellett megszakítania tanulmányait. Az iskola titkárnője, Vétek Mária szívén viseli minden egyes diák sorsát, személyes problémáját, és tolmácsolja az iskolafenntartó Alapítvány Kuratóriuma felé. A megoldás mindig személyre szabott: van akinek kollégiumi elhelyezés segít a drága albérlet helyett, van akinek olyan munkát kell találni, amely mellett tanulmányi kötelezettségének is eleget tud tenni, van akinek a kitűnő tanulmányi eredményeit is figyelembe véve fizetési kedvezményt lehet adni, van aki számára a fizetési kötelezettségét a tanulmányok befejezését követő munkakezdésig el lehet halasztani. Ígérem, hogy ezt a segítséget minden megszorító intézkedés ellenére 2007-2008. tanévben is biztosítjuk diákjaink számára.

2. Tavalyi és idei eredmények, problémák összehasonlítása

Tavaly beszéltem az iskola eredményeiről, jövőképéről, amelyeket most meg kellene ismételnem, hiszen a helyzet nem sokban változott,  ezért engedjék meg, hogy részletek idézzek a 2006. szeptemberi sajtótájékoztatóból,  ezekhez fűzöm a jelenlegi helyzetre vonatkozó megjegyzéseket.

Az iskolából évente  30-40 diák indul professzionális művész pályára, felvértezve azzal az elméleti és gyakorlati tudással, aminek birtokában felvehetik a versenyt európai pályatársaikkal. Sokan folytatják tanulmányaikat egyetemeken. Az iskola szerepe azonban nem merül ki abban, hogy szakképzést nyújt. Tágabb körben  fejti ki hatását: azok a  volt diákok, akik más pályát választanak, sokan folytatják szabadidős, stressz-oldó tevékenységként a művészeti tevékenységet, de mindig hozzáértő művészet-pártoló emberek maradnak. Életükbe beépül a művészet, munkájukban is tudják hasznosítani a művészeti iskolában tanultakat, olyan eszközöket visznek magukkal, mint kommunikációs készség, mozgás-beszédkészség, szín- és formaérzék, tempo- ritmus érzék, ami mind-mind szükségesek egy sikeres gazdasági-kereskedelmi pályán is.  Készíteni kellene egyszer egy felmérést, hogy a sikeres politikusok, menedzserek, média- kereskedelmi és gazdasági vezető szakemberek között hányan  vettek részt művészeti oktatásban.
Az én hipotézisem szerint legalább 90 %.


Eredménynek könyvelhetjük el, hogy gazdasági növekedést, létszámnövekedést tudunk felmutatni akkor, amikor sok iskola kénytelen bezárni kapuit. Az állami dotációt tízszeresen meghaladó költségeket elő tudjuk teremteni. Tanáraink magas szinten, művészileg, emberileg is felkészülten folytatják munkájukat, a diákok eredményei kiválóak.

1. Megjegyzés: Ezekkel az eredményekkel idén ugyanúgy dicsekedhetünk, mint tavaly.

A Kultúrív fesztivál, melyet 2004-ben indítottunk, minden évben egy-egy aktuális társadalmilag fontos témára hívja fel a figyelmet, 2005-ben ez a téma a természet védelme, egészségünk védelme volt. 2006-ban szponzorok hiányában nem tudjuk megrendezni a fesztivált, de most erőt gyűjtünk, és jövőre folytatjuk. Bebizonyítottuk, hogy a művészet nem elvont „l’art pour l ’art képződmény, nem megkövült múzeumi tárgyak gyűjteménye, hanem a társadalom szerves része, amely nélkülözhetetlen az emberiség számára. Minden korban tükröt tart számunkra  -  és azt hiszem nem kell hangsúlyoznom mennyire fontos hogy mindannyian tükörbe nézzünk. A művészet pedig varázstükör, sokszor a jövőképet is felvillantja. Bebizonyosodott, hogy a művészet figyelemfelkeltő erejével nagyobb tömegekhez jutnak el a  problémamegoldó javaslatok, alternatívák. A mi iskolánk, művészeti műhelyünk felvállalja ezt a társadalmi szerepet, a kérdés az, hogy a társadalom, az oktatáspolitika mennyire vállalja fel a művészeti iskolákat a jelenlegi gazdasági helyzetben Magyarországon.

2. Megjegyzés: A Kultúrív Fesztivált idén sem tudjuk megrendezni, ugyanolyan okokból mint tavaly. Tavalyi kérdésemre, hogy vajon „az oktatáspolitika mennyire vállalja fel a művészeti iskolákat a jelenlegi gazdasági helyzetben Magyarországon” – az idén még nem tudok pozitív választ adni.

Van- e egy művészeti iskolának, jelen esetben a THÉBÁ-nak társadalmi haszna? Milyen szerepet tölt be, milyen szerepet töltenek be a művészeti iskolák ma Magyarországon? Van-e jövője a művészeti iskoláknak? És egyáltalán: van-e jövője a művészetnek?

A művészet egyidős az emberiséggel, és valószínűleg amíg ember él a Földön, addig a művészet is élni fog. Lehet hogy banálisak ezek a gondolatok, de ebben a nehéz gazdasági helyzetben, amikor megszorításokra van szükség, felmerülhet a gondolat, hogy a művészet az, amitől először lehet megvonni a támogatást, hiszen „nem hoz gazdasági hasznot”. Az előbbiekben már válaszoltam is ezekre a felvetésekre, körvonalaztam a művészeti iskolák fontos társadalmi szerepét. Hozzáteszem, hogy a munkaerő piacon képzett grafikusokra, divattervezőkre, fotósokra, operatőrökre is szükség van, tehát a legnehezebb helyzetben az előadóművészet van. Merem remélni, hogy senkiben sem merül fel az a kérdés, hogy az Operaházat, vagy a színház- és koncerttermeket kellene bezárni gazdasági okokból. Tehát a színész- énekes táncművész képzésre is szükség lesz.. Tudomásul kell vennünk azonban azt a tényt, hogy az állami dotáció nem fog emelkedni, ez pedig reálértékét tekintve csökkenést jelent. Mi tehát a megoldás?

Több stratégiát dolgoztunk ki a nehézségek leküzdésére a színvonalas munka folytatása érdekében.
Együttműködési megállapodásokat készítettünk elő vállalatokkal, intézményekkel. Hangsúlyozom, hogy a művészeti iskolák is „árút” termelnek, amit modern menedzser szemlélettel el lehet adni, illetve az együttműködés keretében „csere-értékként” felajánlani.

Gazdasági intézményeken kívül kulturális intézményekkel is kiépítjük az együttműködés lehetőségét. Több olyan tanfolyamot indítunk, amely nagy érdeklődésre tarthat számot: újságíró tanfolyam, tánctanfolyam…

3. Megjegyzés: Most már sajnos el tudom képzelni, hogy valakiben mégis felmerülhet  a kérdés, hogy az Operaházat, színház- és koncerttermeket (sőt, iskolákat és kórházakat) kell bezárni a gazdasági fellendülés, illetve „reform”  érdekében. Ezt még tavaly nem éreztem valóságos veszélynek. Annál inkább nagy sikernek könyvelhetjük el, hogy a THÉBÁ-ba jelentkező diákok száma emelkedett, a színész, táncos, énekes szakon is. Tehát a társadalom igent mond a felvetett kérdésekre: igen, van jövője a művészeti iskoláknak, a művészetre, a művészképzésre, a művész-tanár képzésre szükség van.

Szakmai fellendülést hoz az a lehetőség, hogy egy egyetemmel együttműködve felsőfokú szakképzés  tematikáját dolgoztuk ki a nyáron az összes művészeti ágban. Reményeink szerint jövőre beindíthatjuk a 2 éves felsőfokú szakképzést, ez pedig azt jelenti, hogy a végzett diákok 120 kredit birtokában léphetnek ki az iskolából. További együttműködési megállapodások sora kell még ahhoz, hogy ebből a 120 kreditből melyik egyetem mennyit fogad el valójában. Óriási munka áll előttünk. De ha arra gondolok, hogy 25 évvel ezelőtt még magániskola sem létezett, ebben is mi voltunk az elsők, sorra dolgoztuk ki a középfokú szakképzés programját is,  ezzel lehetőséget adtunk arra, hogy a többi iskola is megalakulhasson. Egyelőre a felvételi tájékoztatókban csak 3 művészeti felsőfokú szakképzést találtunk, tantestületünk pedig kidolgozta az összes művészeti ág tematikáját. Reméljük, hogy  ugyanígy közkinccsé válhatnak majd a felsőfokú szakképzésre kidolgozott programjaink is, és minden művészeti szakközépiskola – természetesen egy-egy egyetemmel együttműködve -  élhet majd ezzel a lehetőséggel. A felsőfokú szakképzés áthidalja a középiskola és az egyetem közötti távolságot, előkészíti az egyetemi tanulmányokat, hiszen a művészeti egyetemek továbbra is az 5 éves folyamatos képzésben folytatják a munkát, nem térnek át a bolognai 3+2 éves rendszerre.

4. Megjegyzés: A főiskolai szakképzés beindítása nehezebben megy mint tavaly gondoltuk. A törvények sűrű változása miatt többször át kellett már dolgoznunk a kidolgozott tematikákat,  sokszor szakmai féltékenységgel, érdekellentétekkel is meg kell küzdenünk, de nem adjuk fel. Felbecsülhetetlen érték az a kutató munka, amellyel a THÉBA Művészeti Szakközépiskola művész-tanárai új  oktatási modelleket állítanak fel.

Iskolánk és az Alapítvány tevékenységi körének bővülése vonja maga után, hogy két évenként nagyobb és nagyobb területet kell bérbe vennünk. Pillanatnyilag 1500 m2 –re lenne szükségünk. Ezért van az, hogy négy telephelyen működünk. Régóta keressük azt az épületet, ahol az alapítvány, az Iskola és a Művészeti Műhely együtt tudna tevékenykedni. 2005-ben úgy tűnt, hogy révbe értünk. Megtaláltuk a Hungexpo városligeti épületeit, amelyek teljesen elhanyagoltan aludták csipkerózsa-álmukat. 2005 nyarán megállapodást kötöttünk az épületek felújítására és hosszú távú bérlésére. A megállapodás értelmében teljes lendülettel elkezdtük a felújítást, beszereztük az építőanyagokat, berendezéseket. 2006  januárban jutott tudomásunkra, hogy a Hungexpo decemberben mással is ugyanolyan (illetve a Hungexpo számára kicsit előnyösebb) megállapodást kötött, mint velünk. Rákérdeztünk, és kiderült, hogy a hír igaz. Előállt egy helyzet, ami próbáltunk békésen rendezni. Újabb megállapodást kötöttünk, lemondtunk a terület nagyobb részéről és a főbérleti jogról bizonyos feltételekkel. Azóta várjuk, hogy bérleti szerződést köthessünk az  Alapítvánnyal, aki helyettünk főbérlő lett, de eddig sem a feltételeket nem tartották be, sem a bérleti szerződést nem kaptuk meg – tehát az építkezést a mai napig nem tudtuk folytatni.

Az Alapítvány, aki ezt a helyzetet teremtette, meg kívánja venni az épületeket, és ebben az esetben nem kívánja betartani a velünk kötött megállapodást. A Városliget a Világörökség részét képezi, és mint ilyen, tudomásom szerint a földterület nem adható el. A Fővárosi Önkormányzatnak mindenképpen előjoga van az épületeket illetően is. Levélben kerestük meg az Önkormányzatot a helyzet tisztázása érdekében. Telefonon kaptuk a tájékoztatást, miszerint döntést hoztak arról, hogy nem mondanak le az elővásárlási jogról. Amennyiben az Önkormányzat levele megérkezik, közreadjuk az Önkormányzat hivatalos tájékoztatóját. Most már az iskola érdekein túlmenően mint állampolgár is érdekel minket, mi lesz a sorsa a Városliget egy jelentős részének.
 
Reményeink szerint a tulajdonos-váltás után a megállapodás egy részét betartva 5 éves albérleti szerződést köthetünk, és 680 m2 területen megvalósíthatjuk azokat a gyakorlati műhelyeket, amelyeket terveztünk, és amelyekhez az építőanyagokat már egy éve tároljuk.

Fennmarad a kérdés, hogy hogyan tovább, mert a zökkenőmentes működés érdekében fontos lenne, hogy ne több telephelyen dolgozzunk, hanem alapítvány-iskola-műhely-fesztiválközpont végre egy helyre kerüljön. Csak így tudjuk megvalósítani az eredeti szakmai elképzeléseket, a képzést úgy, hogy a társművészetek hassanak egymásra, hogy a szakok átjárhatók legyenek a diákok számára.

5.Megjegyzés: A Városliget Olof Palme sétány 3. sz. alatti épületegyüttessel kapcsolatban tavaly írásos nyilatkozatot is kaptunk a Fővárosi Önkormányzattól, hogy vételi előjogukról nem mondanak le, azóta semmilyen értesülést nem kaptunk sem tőlük, sem a Hungexpo-tól, sem a főbérlővé vált Alapítványtól, hogy a tulajdonos váltás megtörtént-e. Vajon ki vette meg az ingatlant, és vajon a földterület fővárosi tulajdonban maradt-e – ezek egyelőre számunkra megválaszolatlan kérdése.  Az albérleti jogviszony az ügyvédi felszólítások ellenére a mai napig nem jött létre, az építkezést 2007-ben már nem tudtuk folytatni. Azt a 6 tanműhelyt használja idén az iskola, amelyeket 2005-ben (és 2006. év első negyedében) létesítettünk: táncterem, zeneterem, szobrászműhely, hangstúdió, video-studió, számítástechnikai terem. Ezen kívül egy könyvtárszobát  és két irodát tudtunk berendezni. Szerződésben rögzített jogaink érvényesítéséért az illetékes Bírósághoz kell fordulnunk. 

2006-2007. tanév áttekintése

A mindennapi színvonalas, eredményes oktató munkán kívül meg kell említenünk, hogy

1. a szakképzési hozzájárulásnak köszönhetően iskolánk korszerű oktatási eszközökkel rendelkezik, a video-stúdióra például 3 millió forintot költhettünk.

2. képzőművészeti szakokon több diákunk jelentkezett munkáival önálló vagy csoportos kiállításon
3.  a képzőművészeti szakokról 8 diákot vettek fel egyetemre
4. az előadóművész szakot végzett diákok 80 %-a sikerrel kezdi el művészi pályáját
5. a színész szakosok szakvizsgájára készült előadást Hármas História címmel az Alapítványunk fenntartásában működő „A” Színház kivitte az iskola falain kívülre és sikeres sorozatot ért meg a két középkori bohózat: A dézsa és A pástétom és a torta, valamint Ingmar Bergman középkori témájú drámája:  A fafestmény. A Hármas Históriát Jancsó Sarolta színész-tanár rendezte.
6. a pantomim szakosok is kinőtték az iskolát az „Én –Te- Ő” c. produkcióval, melynek koreográfusa Kárpáthy Zoltán pantomim művész tanár.
7. a tánc osztály rendszeresen nagy sikerrel vendégszerepel Szöllősi Ágnes balettmester és Földi Fruzsina táncművész-tanár koreográfiáival.  
8.  megújult az iskola weblapja -  http:// theba.info - saját domain névvel.
9. végül, de nem utolsó sorban!  2007 május 3-án - a Nemzetközi Sajtószabadság Napján -  megindítottuk a régóta tervezett on-line folyóiratot, az Artes Liberalest.

A folyóirat filozófiája

Artes liberales (Martianus Capella római író - Kr. u. 439 előtti megfogalmazásában) a hét szabad művészeteket jelentette, amelyek közül csak a zene volt a mai értelemben vett művészet. A középkor tudománya és oktatása a hét szabad művészet rendszerén alapult: a grammatika (latin nyelvtan), retorika (a gondolatok szabatos szóbeli kifejezésének tudománya), logika vagy dialektika (a gondolatok logikus kifejtésének tudománya), aritmetika (számtan), geometria (mértan), asztronómia (csillagászat), zene. Mi kiterjesztettük az értelmezést az összes művészeti ágazatra, és a tudományok és pedagógia köréből  a művészetekre vonatkozó kutatásokra és tanulmányokra koncentráltunk.

Számunkra a „Szabad Művészetek” kifejezés a következőket jelenti:

A Szabadság a művészet éltető eleme: a művészet mentes mindenféle előítélettől, diszkriminációtól, mindenféle erőszak, hatalmi, és politikai erő befolyásától. Gazdasági és fizikai nehézségeket legyőzve mindenütt megszülethet. Minden béklyót leráz magáról, felülemelkedik a hétköznapok gondjain, buktatóin, és felemeli magával azokat is, akik alkotóként létrehozzák, vagy befogadóként életük részesévé teszik.  A művészet nem ismer korlátokat és határokat. A szabadság nem jelentheti mások szabadságának korlátolását, így a valódi művészet nem sugallhat ezzel ellentétes eszméket, mentes az eszmék erőszakos terjesztésétől és mindenféle manipulációtól,  tiszteletben tartja a természet és az egyes emberek, népcsoportok szabadságát.

Szabad lélek, szabad  gondolatok, szabadon szárnyaló fantázia tud művészeti értékeket teremteni és befogadni.

A Művészet végigkíséri az emberiség történetét, már a beszéd megjelenése előtt megjelenik, mindennapjaink elengedhetetlen része, megjelenik az utca szintjén, a médiákban, a technikai újításokban, a gazdaság valamennyi ágában. Művészet nélkül nem lehet tartalmas, valóban emberi életet élni, a művészet megszűnésével egyidejű lenne az emberiség megszűnése is.

Az ArtES Liberales on-line folyóirat küldetése – kiemelve az „A” (art-művészet), „E” (educatio- pedagógia, oktatás), „S” (scientia-tudomány) betűket, és a Szabadság eszméjét - a művészet, pedagógia és tudomány  területén létrejövő újabb törekvések, reformok, felfedezések, elméleti munkák közzététele, a három terület kapcsolódási pontjainak feltárása,  a fejlődés lehetséges útjainak, modelljeinek kidolgozása. A művészeti életbe való betekintés mellett a művészetpedagógia elméleti és gyakorlati eredményeit, a tudomány széles spektrumán belül pedig a művészettel, művészet-pedagógiával foglalkozó elméleti tanulmányokat, doktori disszertációkat kívánjuk megjelentetni.

A folyóirat  négy rovata:

1. Művészet – hagyományok és újdonságok, életművek,  hírek, kritikák, esszék, a magyar és európai művészáramlatok elemzése, kitekintés a világ művészeti eseményeire.
2. Pedagógia – a közoktatás eseményeinek, az oktatáspolitika, a művészpedagógus képzés, a művész szakképzés helyzetének elemzése, reformtörekvések, új oktatási modellek, az önképzés, továbbképzés lehetőségeinek, az egyes művészek köré szerveződött csoportok munkáinak  bemutatása.
3. Tudomány – elsősorban a művészettel, és a művészet-pedagógiával kapcsolatos tudományágak bemutatása, tárgyi és metakommunikációs szintű tanulmányok, interdiszciplináris kutatások, kutatási eredmények megjelentetése. Távlati terv, hogy az egyetemeken kredit pontokat érhessen a rovatban megjelent lektorált tanulmány. 
4. Kuriózum - a gazdasági és társadalmi élet érdekes történéseire hívja fel a figyelmet. Fókuszban – a művészeten, pedagógián és tudományon kívül -  az egészség megóvása, a természet védelme, az interkulturális rendezvények, a kis helységek hagyományőrző rendezvényeitől a nemzetközi fesztiválokig.    

Az Artes Liberales Fórumban a fentiek szellemében várjuk az olvasók véleményét, szakmai vitákat, a nézetek ütköztetését és egyeztetését, az információk áramlását – melyek reményeink szerint túlnőnek majd a virtuális kereteken, és megjelennek a gyakorlati élet területén is.

A Szerkesztőség várja és lehetőség szerint megjelenteti az információkat, kritikákat művészeti, kulturális eseményekről, pályázatokról, szívesen közreadja a lektorált szakmai cikkeket, esszéket, tanulmányokat, doktori disszertációkat. Ez óriási publikálási lehetőséget jelent a THÉBA Művészeti Szakközépiskola diákjainak és tanárainak is.

Média partnereink

Első média partnerünk a Network.hu, egy új magyar közösségi portál, amely minden eddiginél több szolgáltatást nyújtó, klubrendszerre épülő oldal.
 
A Network.hu oldalon egy helyen megtalálhatóak mindazon szolgáltatások, melyeket eddig a webkettes (a felhasználók által generált tartalmat megjelenítő) oldalakon szétszórva használhattunk: a portálon tematikus klubokban és a felhasználók saját profiljában korlátlan mennyiségben képek, videók, linkek feltöltésére és blog írásra van lehetőség, az adatbázisba bárki szabadon regisztrálhat és böngészhet.

Az igény már régóta létezett valami ilyesmire a magyar internet-felhasználó társadalomban. Az oldal rendszere támogatja az új kapcsolatok és közösségek kiépülését: remek lehetőséget kínál arra, hogy a hasonló érdeklődési körrel, hobbival, szakmával rendelkező emberek kicserélhessék tapasztalataikat, élményeiket és megtalálják egymást.  Bárki regisztrálhat, illetve az oldalon megjelenő tartalmakhoz az is hozzáférhet és kereshet, aki nem regisztrált felhasználója az oldalnak. 

Érdekesség a portálon, hogy a felhasználó maga dönthet saját feltöltött tartalmai, adatai illetve kapcsolatai láthatóságáról, így akár saját privát videó- és képgyűjtemény létrehozására is lehetőségünk nyílik.

A www.network.hu oldal jelenleg béta változatban él, a tesztidőszak mintegy két hónapig tart, mely során a jelenlegi funkciók tökéletesítése zajlik. A már meglévő és használható szolgáltatások mellett naptár funkcióval is bővül az oldal, de lehetőség lesz majd egyénire szabni a kezdő-, illetve a klub és profil oldalakat is.

A fejlesztők tervei szerint idén mintegy négyszázezer hazai internetező csatlakozik az oldalhoz: http://www.network.hu/
Mi is indítottunk egy  klubot MűvészMűhely néven a portálon, a THÉBA jelenlegi, leendő- és volt diákjai számára. A klub az ő szakmai és művészi problémáik megbeszélésére szolgál. De hozzászólhat mindenki, akit ugyanilyen gondok foglalkoztatnak: http://muveszmuhely.network.hu/


Együttműködő partnerünk az Inferno havonta megjelenő ingyenes magazin is, melynek rovatai:

Segítség! – a fiatalság problémáit kibeszélő fórum
Adok-kapok – diákapró
Pokoltúrák – éjszakai programok
Pokultúra – kiállítások, koncertek, színház, könyv, DVD,CD
Csak GYÔZD megcsinálni! – Pályázatok, versenykiírások
A nagy meló – Állásbörze pályakezdőknek
Zsebpénzre való – Diákmunka
A nagy durranás – a hónap eseménye
Élj soká! – életmód tanácsok
Ki a természetbe! – túraajánló
Szerencsére fel! – Nyereményjáték
Unaloműző – kvíz, nyereményjáték, érdekességek
Mozdulj! – Sport-események, ajánlatok, wellness
Tanulj, fiam! – Oktatás- tanfolyamok, továbbképzések, nyelviskolák, vizsgafelkészítés

A magazinról ezeket olvashatjuk a számunkra elküldött tájékoztatóban:

Az Inferno magazin megjelentetésének ötlete nem új keletű, célja a figyelemfelhívás, a szabadidő hasznos, tartalmas eltöltésére buzdítás, illetve segítségnyújtás a minőség megtalálásában az élet minden területén. A tájékoztatás az elérhető programokról nem lesz teljeskörű, viszont szándékunk nemcsak informálni a közönséget azok létrejöttéről, hanem beszámolni azok részleteiről, a színfalak mögé belesni, és megmutatni a rejtett érdekességeket is. A rovatok egyetemista fiatalok aktív közreműködésével készülnek, ők azok, akik a korosztály problémáit a legjobban ismerik, bele tudják élni magukat, de már eléggé felnőtt helyzetértékeléssel rendelkeznek ahhoz, hogy objektívan segítséget tudjanak nyújtani. A programokon kívül teret kívánunk adni a fiatalokat foglalkoztató problémáknak illetve megoldására. Gondolunk itt a diákhitelre, pályaválasztási nehézségekre, álláskeresésre, továbbképzésekre, stb.

A célcsoport: Elsősorban a középiskolás, főiskolai, egyetemi hallgatók, illetve a szórakozni járó fiatal korosztály- nemcsak azért, mert erős, jól összefogható vásárlói réteget adnak, amely könnyen megcélozható, hanem azért is, mert ők azok, akik közt az írásban megjelenő információk gyakorta hatványozottan jelentkeznek.

Hogyan jut el a magazin a célcsoporthoz? A kiadvány ingyenes, ezáltal mindenki hozzájuthat.
A korántsem „pokoli” laphoz hozzá lehet jutni a budapesti gyorséttermekben, szórakozóhelyeken, kollégiumokban, mozikban, plázákban, és a legtöbb olyan helyen, ahol a fiatalok nagy számban előfordulnak.

Médiatámogatónk két rádió is: a Civil Rádió (FM 98) http://www.civilradio.hu/, és a Fúzió Rádió (93,5 MHz) http://www.fuzioradio.hu/, akik sokszor készítenek riportot az iskola tanáraival, diákjaival, tudósítanak  az iskolánkban folyó eseményekről.

Tervek 2007-2008. tanévre

Cél: A minőség az oktatás színvonalának megtartása, aminek a mércéjét mindig is magasra tettük. Ebből nem engedhetünk még akkor sem, ha néha előtérbe kerülnek a mindennapi anyagi gondok, amikor  a közvetlen cél: „a túlélés”. 

Meglepő, és számomra örvendetes változás a diákok magatartásának változása, ahogy az örök diák-iskola szembenállás helyett felelősségteljes „szövetségessé” válnak, (hiszen az Alapítványnak nyitottnak kell lennie, a költségvetésbe is belenézhet a diák vagy a szülő)  a problémákat megoldó javaslatokkal állnak elő,   és lehet rájuk számítani ha segítségre van szükség. A  problémák súlyosabbá válása széthullás helyett inkább erősíti az összetartozás érzését, a közösség erejét. A jövőben tehát jobban bele lehet és bele is  kell vonni a diákokat az őket érintő döntések, az iskolai munka, az iskolán kívüli gyakorlati képzés szervezésének folyamatába.  Nagyobb a motiváció ha a döntések részesei voltak, ami egyre jobb eredményekre vezethet. Ehhez az együttműködéshez jó kommunikációra van szükség. Az egész társadalomban érezhető konkurencia harc egyre erősödik az iskolák között is, ezért az iskola eredményeit láthatóvá kell tenni minden lehetséges fórumon.  Cél tehát a belső és külső kommunikáció fejlesztése, és az iskola belső szervezetének tudatos erősítése.
Természetesen továbbra is cél egy olyan épület, amelyben az egész iskola elfér, és nem kell három részre tagolódva „ingáznunk” (jelenleg XII. ker. Dobsinai utca – képzőművész szakok, VIII. ker. Kőfaragó utca – előadóművész szakok, XIV. ker. Olof Palme sétány – valamennyi szak számára egyes gyakorlati foglalkozások). Egy valódi iskola épület – ez a régi álmunk.

Köszönet

Köszönöm az Iskola és az Alapítvány támogatóinak az elmúlt tanévben a munkánkhoz nyújtott segítséget és kérem további támogatásukat.

Köszönöm a figyelmet amelyet évek óta tanúsít sok-sok újságíró, akiket évről-évre üdvözölhetek iskolánk immár hagyományos tanév eleji sajtótájékoztatóján. Köszönöm a ránk fordított figyelmet, az időt és a fáradságot  a megjelentetett cikkeket  amelyek rólunk adnak híradást, rólunk, akik nem szolgálunk „trendi” média híranyaggal, nincs nálunk sem botrány, sem politikai küzdőtér,  csendesen tesszük a dolgunkat, kis lépésekkel haladunk előre. Reméljük mégis,  hogy ez az aprócska hír bátorítást adhat a hozzánk hasonló súlyos problémákkal küszködő iskoláknak, tanároknak, diákoknak, hogy mégis lehet, mégis érdemes.

Budapest, 2007. szeptember 28.